Dava Nasıl Açılır, Dava Açmak İçin Gerekenler Nelerdir?

Dava nasıl açılır sorusu, yaşadıkları bir problem dolayısıyla yasal yollarla hak talebinde bulunmak isteyen vatandaşlar tarafından internet üzerinden sık sık araştırılıyor. Dava nasıl açılır, hangi belgeler gerekmektedir, dava açmak için gerekli belgeler, dava açma masrafı gibi merak edilen tüm hususları sizler için değerlendirdik. İşte dava nasıl açılır sorusunun cevabı.

Dava nasıl açılır?

Dava mahkemeye vereceğiniz bir dilekçe ile açılır. Bu dilekçede olması gerekenler “Boşanma Davası Dilekçesi” isimli yazımızda belirtilmiştir. Dava dilekçesi, dava harca tabi ise harç ve gider avansının, harca tabi değil ise sadece gider avansının tahsil edilmesinden sonra ilgili mahkemeye kayıt olur ve bu tarihte davanız açılmış olur.

Dava açmak “yetkili mahkemeye” dava dilekçenizi dava harcı ve gider avansı ile birlikte teslim etmekten ibarettir. Bu tarif kolay görünse de dava açmak önemli yasal sonuçları olan ve mali yük getirmesi ihtimali bulunan ciddi bir iştir.

Unutmayınız ki; davayı açmak işlemi basit olsa da işin kendisi son derece ciddidir ve bazen uzun süre alır. Bu hususu mutlaka göz önünde bulundurmalı ve yaptığınız işin göründüğü kadar basit olmadığını, sonuçlarının çok ciddi olabileceğini bilmelisiniz.

Davalar uzun sürer mi, dava ne kadar sürer, boşanma davası ne kadar sürer, ceza davası ne kadar sürer, açtığım dava ne kadar sürer?

Adalet Bakanlığı istatistiklerine göre 2010 yılında bir hukuk davasının karara bağlanması Türkiye genelinde ortalama 209 gün almıştır. Bu süre mahkemelere göre değişiklik göstermektedir.

Örneğin 2010 yılında bir dava ortalama olarak;

Fikri Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesinde 544 günde,
Asliye Ticaret Mahkemesinde 455 günde,
İş Mahkemesinde 446 günde,
Aile Mahkemesinde 165 günde,
Sulh Hukuk Mahkemesinde 109 günde karara bağlanmıştır.

Haksızlığa uğradığınızı düşündüğünüz durumlarda mahkemelere başvurup hakkınızın size iade edilmesini talep etmek anayasal hakkınızdır. Bu hakkınızı kullanmaktan çekinmeyiniz. Ancak bu hakkınızı kullanırken konuyu etraflıca değerlendirmeniz gerekir. Davayı kazanma ihtimalinizi, kaybettiğiniz takdirde davanın size kaç liraya ve ne kadar zamana mal olacağını önceden hesaplamanız lehinize olacaktır.

Dava açma masrafı, dava açarken para yatıracak mıyım, dava masrafı ne kadar, dava açma ücreti var mı?

Dava açarken, davacı olarak belli bir miktar yargılama harcı ile davada yapılacak masrafların oluşturduğu ve her yıl Adalet Bakanlığı’nca yayınlanan listede gösterilen miktar kadar gider avansını mahkemeye yatırmanız gerekir. Davayı kazanmanız halinde bu giderleri ve harç parasını karşı taraftan geri alabilirsiniz.

Davamı nerede açmalıyım, hangi mahkemede açmalıyım, mahkemeye gitmeden dava açabilir miyim, dava açmak için mahkemeye gitmek gerekli mi?

Davalar yetkili ve görevli mahkemelerde açılmalıdır. Hangi tür mahkemenin görevli olduğunu tespit ettikten sonra, hangi yer mahkemesinin yetkili olduğunu da belirlemeniz gerekir. Bu sorunun kısa bir cevabı olmadığı ve hatalı mahkemeye başvurmak zaman, para ve hak kayıplarına yol açabileceği için davanızı açmadan önce bu konuda bir hukukçudan profesyonel yardım almanız faydalı olabilir.

Dava açmadan önce dikkat edilmesi gerekenler, dava açmadan önce nelere bakmalıyım, avukata sormak ücretli mi?

Bir avukat yardımından faydalanmayacak iseniz aşağıdaki soruları kendi kedinize sorunuz;

a) Dava açmak için yeterli bilgiye sahip olduğunuza emin misiniz?
b) Davanızı takip etmek konusunda kararlı mısınız? Dava açtıktan sonra takip etmeyi ihmal etmeniz, davanızın reddedilmesine veya açılmamış sayılmasına neden olabilir.
c) Davanızın olumsuz sonuçlanması halinde ne gibi sonuçlar doğuracağını değerlendirdiniz mi? Bir avukatınız varsa sizi bu konularda tam olarak bilgilendirmesini talep ediniz;
-Davanızın size maliyeti ne olacaktır? (Dava harcı, masraflar ve avukatlık ücreti vs.)
-Davayı kaybetmeniz halinde katlanacağınız ek maliyet ne olacaktır? (Tamamlanacak dava harcı, karşı tarafa ödenecek avukatlık ücreti, mahkeme masrafları vs.)
-Uğradığınız haksızlığın giderilmesi için başvurulabilecek başka hukuki yöntemler var mı?

Avukatlık ücretleri için tıklayın.

Avukat tutmak zorunlu mudur, avukatsız dava açmak, zorunlu avukat, devlet avukat atar mı, barodan avukat istemek?

Hayır, avukat tutmak zorunlu değildir. Ancak bir avukatın size çok yardımı olacağını unutmayınız. Hukuk ve usul konusunda bilgi sahibi olduğunuza kesin olarak emin değilseniz bir avukatın yardımına başvurunuz. Mali durumunuz avukat tutmaya uygun değilse bulunduğunuz il barosuna başvurarak size “Adli Yardım” kapsamında avukat atanmasını talep etme hakkına sahip olduğunuzu unutmayınız. Bu konuda lütfen “Adli Yardım” broşürüne bakınız.

İzmir adli yardım avukatı için tıklayın.

Alanında uzman avukat ile detayları açıkça paylaşacağınız bir toplantı yapmanızı tavsiye etmekteyiz.

İzmir Hukuk Bürosu‘na yapılan yorumları incelemek için tıklayın.

izmir en iyi hukuk bürosu, en iyi hukuk bürosu izmir, izmir en iyi boşanma avukatı, izmir en iyi ceza avukatı, izmir en iyi boşanma davası avukatı, izmir en iyi ceza davası avukatı, izmir en iyi kira avukatı, izmir en iyi avukat bürosu, en iyi avukat

Bir önceki yazımız olan İzmir En İyi Hukuk Bürosu başlıklı makalemizde en güçlü avukat, en iyi avukat ve en iyi hukuk bürosu izmir hakkında bilgiler verilmektedir.